Thailand, Dag 5

SKRIVET DEN: 2011-02-27 KLOCKAN: 15:18:07
... Regn, regn och regn iallafall en stund på morgonen! Vi kunde inte hoppa i poolen förrän 11.30! Katastrof! Haha!
Hade faktiskt tänkt och pressa en liten stund idag men det var molnigt hela dagen samt lite regn.
Så efter badandet så åkte vi sedan till vanliga lunchstället vid stranden och avnjöt den sista lunchen i Ban Huey Yang! Efter det så tog jag och Micke "döds-faran" på en sista tur under dagen, så vi åkte till Jack´s som låg vid stranden en bit bort och njöt av varsin pannkaka med glass! Såg för övrigt världens gulligaste hundvalp eller hundvalpar som befann sig i närheten! Jag dog flera gånger om av hjärtesorg att jag inte kunde plocka med en av dem hem! That´s life...

Eftersom vädret fortfarande var si så där passade vi på att få varins massage! Jag och Karin tog en fotmassage, Pia manikyr/pedikyr och Micke tog ryggmassage! Jag somnade flera ggr och njöt hela tiden! Åh, att man inte gör sånt här oftare!

Tidigare på dagen så åkte jag och Micke förbi en Dog Rescue Center, där en dam skaffade sig den här gården för att hjälpa de herrelösa hundarna som farit illa ute här i området. Påminner lite om Hundstallet, fast här är det ingen som rastar dem och skaffar ett hem till dem. Sånt här ligger så nära mitt hjärta och jag ville adoptera dem allihopa! Vi donerade lite pengar och pratade med damen som ägde stället. ca. 200 hundar befann sig i det lilla området.
Sista middagen blev hos Nong, en liten butiksägare som finns precis runt hörnet av anläggningen! Hos dem fick vi lämna tillbaka döds-faran till och Micke var nästan tårögd... Vi lite allt möjligt och firade dagarna som vi haft här i Jasmin! Ikväll åker jag och Micke ner till Krabi och sen Koh Lanta! Pia och Karin åker imorgon bitti till Hua Hin.

Snart är det dax för Carmicks egna lilla äventyr! Otroligt spännande!
Jag kommer nog inte kunna uppdatera varje dag som jag gjort nu, men jag kommer skriva någonting när jag har tid! See ya later!! :)

Thailand, Dag 4

SKRIVET DEN: 2011-02-26 KLOCKAN: 17:04:54
Sovit lite skumt inatt, förmodligen för att det varit väldigt kvavt. Vi vaknade iallafall runt 08.00 tiden, åt frukost och fixade i ordning oss inför marknaden vid Burmagränsen. Blev hämtade av en taxi runt 10.00 och åkte ca. 30-40 min till gränsen till Burma, där de hade en stor marknad som alltid är varje lördag. Fanns mycket att titta på, mest smycken, snickeri, orkidéer och kläder. Trist nog så var det samma sak i varje tält. Men så är det väl? Åt den billigaste lunchen hittills, 12:- för grillad kyckling och dryck! Overkligt billigt... Förutom att det var varmt och svettigt så var det en trevlig vistelse!

Vår taxikille kom och hämtade oss 13.00 och vi åkte direkt efter det till ett ställe som sålde bussresor/taxitjänster, då jag och Micke ska dra vidare imorgon! Så vi bokade faktiskt en taxi ner till Krabi i morgon klockan 22.00! Kostar oss 6000 baht ~ 1 259 kr för hela resan ner med chaufför! Vi tyckte absolut att det var värt det! Det är ju ca. 40-50 mil!Vi kommer förmodligen ta en buss till Hua Hin nästa torsdag!

När allt taxifixande var klart, åkte vi hem och badade/solade. Vet ärligt talat inte hur man skulle kunna klara sig i detta land utan att kunna doppa sig i vattnet? Senare på eftermiddagen uträttade jag och Micke lite ärenden med döds-faran. Vi tankade, fyllde på luft i däcken, åkte och lämnade tvätt samt hann med en manikyr/pedikyr! Lyx!

Vid 19.00 tiden åkte vi till restaurang Keaw igen och åt en god middag! Åt scampi i tamarinsås och njöt av varenda tugga! Vi ville sedan ha lite kaffe på maten, så då åkte vi till Kelly´s Coffee och satt där en stund! Jag gillar verkligen personerna som äger stället. Kelly, hon som äger stället är brittisk och hennes kille är thailändsk. Båda väldigt rara och goa! De tyckte vi skulle ringa till dem om vi fick problem i Krabi eller när vi är ute på vägarna, då hon kan flytande thailändska och engelska! Väldigt gulligt!
En lång dag känns det som... Nu ska jag strax natta! Är himlans trött av all värme och tjim idag!
KRAM

Thailand, Dag 3

SKRIVET DEN: 2011-02-25 KLOCKAN: 16:33:23
... som ni förstår så kom vi ju självklart hem från Kelly´s! Ägarinnan Kelly, herself bad en av hennes anställda att skjutsa hem oss. Otroligt gulligt... Men så verkar det vara här omkring, alla hjälps åt, kravlöst och bra kharma! :)

Imorse vaknade vi något senare (trötta efter kvällen) men vi följde samma procedur som vanligt. Omelett och kaffe, simma/bada halva dagen! Livet är helt enkelt prima! Vi fick även levererat en moppe idag med sidovagn, som vi tänkt använda för att kunna ta oss ut på kvällarna. Fin liten sak...

Premiärturen med "döds-faran" blev när vi skulle åka till stranden för att äta lunch, samma ställe som igår, den lilla fiskrestaurangen som igår. Jag och Micke tog liknande mat medan Pia och Karin testade likadan rätt som vi gjort dagen innan. Efter lunchen skulle jag och Micke bege oss ut på vägarna med döds-faran. Jag satt som på nålar hela resvägen, då den ryckte till/stegrade när man växlade upp. Efter mycket om, men och gormande så lyckades Micke behärska den lilla skruttiga moppen och resan gick betydligt mycket bättre.

Våra tankar kring vart vi ska ta vägen efter livet på Jasmin så ville vi besöka järnvägsstationen som ligger i en bit bort för att se om den kan ta oss någorlunda nära staden Krabi. Vi tänkte ta oss neråt i Thailand på söndag/måndag, förmodligen hälsa på en kompis som befinner sig på Koh Lanta. Väl framme på den lilla stationen så var det ödelagt och en liten komradio hördes inne i själva hytten där det förmodligen skulle finnas någon som jobbade där. Micke refererade så klart till Battlefield Vietnam och tyckte stället hade en spökliknande känsla över sig...

Hittade dock ingen som kunde hjälpa oss, så vi struntade i tågidén och ska finulla på andra sätt att ta oss dit vi vill.
På vägen hem stannande vi till och handlade mat, vatten och frukt innan vi begav oss hem till lilla huset. Pia och Karin hade varit ute och cykla, så vi alla var relativt trötta, varma så vi tog ett skönt dopp i poolen!
På kvällen åkte vi alla fyra på moppen till restaurangen Tamarind , där vi åt hel grilllad fisk och massa annat intressant. Dock glömde vi fota maten, men den var faktiskt inte så himla rolig att se om jag ska vara ärlig...
När vi kom hem igen så satte vi oss med varsitt glas vin och tjattrade om allt och ingenting. Imorgon ska vi iväg kl. 10.00 till en marknad vid Burmagränsen! Så det blir en tidig kväll idag som avslutades med ett kvällsdopp och ett inlägg på bloggen!

Avslutar med en skev halvbra bild på mig, så Annsofie blir glad hon med! :)

Mickes omelette

SKRIVET DEN: 2011-02-25 KLOCKAN: 14:28:17

En nyvaken Micke visar att man kan laga omelette precis lika bra på Thailändska råvaror som på Svenska.

Vårt hus

SKRIVET DEN: 2011-02-25 KLOCKAN: 04:53:57
Här är lite bilder på vårt hus! Ligger som sagt i Jasmin Village nr 12, Ban Huey Yang!

Thailand, Dag 2

SKRIVET DEN: 2011-02-24 KLOCKAN: 17:21:49

Idag var det andra dagen i Thailand…
Till er som orkar att läsa!! Annars  kan ni kolla bilderna och få vetskapen att vi mår KANON BRA!

Vi vaknade som igår vid 09.00 tiden och gick upp, gjorde vår fina omelett och drack kaffe. Pia och Karin gjorde sin vanliga rutin och begav sig ner till stranden för en morgonpromenad. Igår kväll fick vi två cyklar och väntar fortfarande på vår moped (Ett måste när man bor så här på vischan).

Efter frukosten lapade jag och Micke sol! Vi badade och hade det underbart i det +32°c varma vädret, dock lite molnigt.  Pia och Karin begav sig ut på äventyr  med cyklarna. När de kom tillbaka hade de med sig massa frukt som vi använde oss till mellis, innan det var dags för mig och Micke att låna cyklarna.  Vi cyklade också ner till stranden, promenerade lite där och fotade. Vi hittade en närliggande restaurang där vi åt en sen lunch! Gud vad jag älskar skaldjuren i detta land! Tänker äta det tills jag tröttnar!  Efter vår lilla lunch fortsatte vi cykelturen runt om i Ban Huey Yang och kikade på massa olika nya bebyggelser i området.

Notis:

-Ni förstår, vi bor i ett område som heter Jasmine och runt omkring oss finns det flera olika typer av områden som svenskar köper för att unna sig några veckor/månader om året. Som Micke uttryckte sig: Som en lyxigare variant av husvagnsfolket. Kan säga att vi knappt sett någon svensk som är yngre än 40 år här nere.  Så alla känner alla, hälsar på varandra och jämnför hur bruna det är (typ). Charmigt…

Efter vår lilla cykelrunda(irrande) så hittade vi till Kelly´s Coffee som tydligen har Ban Huay Yangs bästa kaffe! Haha! Så vi gick in dit, tog lite förfriskningar som iskaffe och körde vidare.

Väl tillbaka så hoppade vi i den sköna poolen, drack vin och fixade i ordning oss innan vi skulle ta oss ut på middag. Vi kom till ett jätte fin restaurang (dyrare varianten) och åt en smaskig middag med dessert på Nishaville, UNDERBART gott, som alltid.

När vi kom tillbaka till i huset ville jag och Micke hitta på något. Eftersom det är ganska långt mellan restaurangerna och att man inte vill gå ut i mörkret, där det bäcksvart så hade vi lite svårt att komma på om man kunde ringa taxi. ”Äsch”, vi chansade och gick till närmaste lilla affären och frågade om någon slags taxiservice. Nope… ingenting! Men som tur var så hörde en svensk man vår desperation att få komma bort en stund från Jasmine, så han erbjöd oss skjuts med sin lilla moppe. Micke åkte först med honom till baren Kellys, eftersom vi tyckte att det var rätt ställe med lite håll-igång-på. Sen kom mannen och hämtade mig och släppte av mig vid Kellys! Underbart enkelt! Väl på Kellys väntade en ”mojiito”  som var aningens sur men drickbar! Där satt jag och Micke, myste till skön musik och halväcklig drink, helt ovetandes hur vi skulle komma hem….

Thailand, Dag 1

SKRIVET DEN: 2011-02-23 KLOCKAN: 13:08:53
Vaknade av den kvava luften i rummet. Hade sovit i ca. 6 timmar, sov visserligen inte så tungt som jag önskade. Alla nya ljud och lukter fick en att drömma massa konstigheter. Både jag och Micke hade tidigare på natten plötsligt vaknat till av ett konstigt ljud från en fågel. Högt och kort! Micke frågade mig sömnigt vart fågeln befann sig, kändes som om den var i rummet. Sen somnade vi om...

Vi vaknade runt 09.00 tiden (lokaltid) steg upp och Micke gjorde sin grymma omelett! Han har blivit omelett-kungen! Satte oss ute på terassen och åt frukosten med kaffe. Pia och Karin var duktiga och gick en promenad längs stranden. Jag och Micke hoppade i poolen och plaskade någon timme efter frukosten. Lite skönt att det var molnigt, iallafall första dagen! Sedan bestämde vi oss att vi skulle bege oss in till byn, men precis när vi skulle gå så började det regna, vilket ledde till att vi stannade hemma 20 min till innan vi begav oss till fiskebyn.
Tog en ganska lång promenad till fiskebyn/stranden, där åt vi fantastisk lunch. 2 kg krabba på restaurangen Jack´s! Det ni! Lite pilligt att få isär allt goda kött, men det var det VÄRT! :) Efter lunchen fick vi tag på en trevlig Thailändare som skjutsade oss till onsdags-marknaden i området och strosade runt där bland massa kläder, grönsaker, fiskhuvven och kött. Knasigt!

;
Brutalt med köttet, men aningens fascinerande!

Nu sitter vi på terassen och dricker glas vin och njuter av att mörkret sveper ner över Jasmine Village.
Vi ska strax åka och äta, så mer bilder etc. kommer imorgon eller när jag har tid! Ta hand om er där hemma!

/>Updatering
Vi fick skjuts till en annan restaurang Keaw, som hade fantastisk mat. Härligt med första middagen!
Efter middagen åkte vi hem och tog ett nattdopp i poolen! Detta är livet!

Thailand, Resan

SKRIVET DEN: 2011-02-23 KLOCKAN: 12:36:54
Idag är vår första "hela" dag i Thailand. Jag, Micke, Mickes mamma Pia och hennes vännina Karin njuter i fulla drag! :) Känns fortfarande overkligt att vara här, värmen och kulturen.

20.15 lämnade planet Arlanda och vi mellanlandade i Danmark. Tyvärr så fick vi vänta otroligt länge på att få komma iväg. Tydligen skulle de kolla en sak innan vi flög. Ni som känner mig förstår väl vad det innebär för mig? Tusen frågor och orolig över att något är fel på planet och att vi kommer krascha. Lyckligtvis så var det inte riktigt sånt problem, men ack vad jag blev orolig. Tycker dock att jag klarade resan ganska bra! Flygvärdinnorna var jätte gulliga och trevliga (hörde av Pia att jag var flygrädd) så de försökte hela tiden kolla läget med mig. Kände mig precis som Carro 7 år! Men det var otroligt skönt att de tog hand om mig. Efter många flygtimmar så kom vi äntligen fram till Bangkok. Klockan var väl ungefär 16.00 lokaltid. Väl i Bangkok blev vi hämtade och åkte bil ända ner till Ban Huey Yang, som ligger 10 mil söderut från staden Hua Hin. Vi kom till resorten ca. 23.30! Så det var även en lång bilresa, med två stopp på vägen. Matstopp och handla matvaror till huset.

Första måltiden i Thailand

Nu är vi på Arlanda och får i oss något at...

SKRIVET DEN: 2011-02-21 KLOCKAN: 19:00:10

img_2676 (MMS)

Nu är vi på Arlanda och får i oss något att äta! :) om 2 timmar bär det av till härliga och underbara Thailand! :)

Firar Fina svärmor på hennes födelsedag! Ä...

SKRIVET DEN: 2011-02-19 KLOCKAN: 19:09:00

img_2672 (MMS)

Firar Fina svärmor på hennes födelsedag! Äter massa gott på restaurang Kungsholmen!

Alfapet på en torsdag!  Jag och älsklingen...

SKRIVET DEN: 2011-02-17 KLOCKAN: 21:16:04

img_2670 (MMS)

Alfapet på en torsdag!  Jag och älsklingen bestämde oss för en icke tv/datakväll så det blev lite te och alfapet! Jag leder än så länge! La 50 poäng för ordet BYRÅ! Sweeet! :)

Förändring...

SKRIVET DEN: 2011-02-16 KLOCKAN: 19:27:56
Hela jag suktar och drömmer om en eller flera förändringar! Jag har känner att jag behöver något som förändrar, förbättrar och tillfredställer mitt liv. Kan inte ni också känna så? Jag blir alltid lika imponerad av människor som kastar sig ut i en helt ny miljö, säga upp sig från jobbet för att påbörja sin dröm eller köper eget hus. Avslutat något som varit dåligt och gått vidare. Sånt tycker jag är beundransvärt... Jag hoppas jag kan få göra något liknande snart. Satsa!

Alla hjärtans dag!

SKRIVET DEN: 2011-02-14 KLOCKAN: 20:04:08

img_2666 (MMS)

Alla hjärtans dag middag med min fin finaste älskling! Vi sitter på restaurangen Krypin i Gamla Stan! UNDERBAR mat! Plus att jag sitter med min älskade älskling! Älskar dig,Micke! PUSS!!

Min fredag

SKRIVET DEN: 2011-02-13 KLOCKAN: 13:21:15
Efter att fredagen var en otroligt märklig dag, då menar jag ju så klart inte bara ovädret som gjorde att hela jobbet var i kaos. Nä, det var bara mycket skumma saker som hände, så bestämde vi oss för att sätta oss på Tranan och ta ett glas vin. Vi fick finbesök av Caisa som jobbat hos oss, så jag, Tora och Caisa satte oss och tog ett glas vin.
Otroligt avkopplande och skönt! Behövdes verkligen! :) Efter en liten stund kom även Kina och Putte förbi för att göra oss sällskap! Mysigt värre!

Vid 21.00 tiden så begav vi oss till Brygghuset, där det hölls ett litet event "Flörta för Fred" som gick lite i Valentines anda! Speed-dating och möte med nya människor! Lite roligt faktiskt! Största anledningen till att vi var där var för att fantastiska Artymove skulle spela! (Matildas band). Men för att stötta hela grejen så var jag och Putte med på själva dejtandet. Vilket var inte bara att man fick prata med motsatt kön utan även av samma. Kul och annorlunda! :) Älskar att testa på nya saker och tycker om när någon anstränger sig och gör något! Me likey! Ska se om jag lyckas få till någon video när Matilda sjunger, ljudet från iphone är ju inte den bästa!

1 vecka och 1 dag!

SKRIVET DEN: 2011-02-13 KLOCKAN: 13:11:05
Om en vecka kommer jag springa runt och packa, vänta på att det ska bli måndag! Så vi kan ta oss till Arlanda och ta oss ner till Thailand! Åh, hade så gärna velat att det var denna måndag!
Denna vecka ska jag plåga mina kollegor med denna låt: Your Song med Billy Paul! Det är ju så klart Fritids Resor jag åker med. Annars hade jag plågat er med något annat! :)
Billy Paul- Your Song

Fritids Resor med Mad Mikkelsen - Dagarna vi minns

Firat Danne!!

SKRIVET DEN: 2011-02-06 KLOCKAN: 19:19:06

img_2633 (MMS)

Igår åkte vi hem till familjen och sov över där tills idag. Hela gänget samlades för att fira Danne som fyllde år 1 februari! :) Vi åt massa gott, stek med sås och massa grönsaker, äkta LCHF-style! Jätte mysigt att få umgås med alla! :)

Ost & kex!

SKRIVET DEN: 2011-02-05 KLOCKAN: 21:12:26

img_2629 (MMS)

Ost & kex! Har hjälp Tora att flytt-packa och nu är vi klara för dagen! Firas med ost,kex och vin! Trivsamt! :)