Färden

SKRIVET DEN: 2011-03-01 KLOCKAN: 17:04:39

Till er som orkar läsa...

Söndagen åkte vi från Ban Huey Yang  och färdades med taxi ner till Krabi.
Otroligt skönt att åka med taxi, så bekväm! Med AC,  filtar, kuddar och halvliggandes  sov vi nästan hela resan ner! Skönt, men ändå lite obekvämt då vi studsade så mycket, som om stöddämparna var fel eller att man åkte en gangstaride med bumpers! Ett stopp blev det, litet ställe ute på landsbyggden. Micke berättade att någon man stod och stirrade på honom med öppen mun, som om han sett någon chockartat. Tydligen ser man väl inte så vita män klockan 03.00 i bushen.

Det tog hos cirka 5 ½  timme att ta sig ner till Krabi, så vi var framme runt 04.30-tiden. Dock aningens tidigare än vi planerat. Problemet var väl att vi inte bokat något hotell då vi tänkte att någonting i Krabi förmodligen var öppet tills vi skulle ta någon båt över. Men icke.. Chauffören verkad lite illa till mods över att lämna oss där i ett becksvart Krabi. Snabbtänkt som jag var letade jag fram min ”Vagabond-Thailand” bok och slog upp ett hotell, som låg bra till och bad honom köra oss dit. Givetvis hittade han inte, så han lånade boken och ringde till hotellet och bad om vägbeskrivning och förmodligen sa att vi var på väg, för när vi kom fram så väntade hotellets vakt och väntade in oss. Låter förmodligen väldigt självklar, men jag kan säga att vår chaufför inte kunde någon engelska alls! Så helt otroligt att vi lyckades få ihop det!



Vi fick ett hotellrum, som vi endast tänkte stanna några timmar på, sova och duscha innan vi tog båten ut till Koh Lanta. Receptionisten hjälpte oss att boka både transfer till piren och själva båtbiljetten. Så vid 11.00 tiden gick båten. Men själva transfern var ju en historia för sig! Kan dock säga att det var bland de läskigaste färdmedel jag åkit, borde fasen vara glad att få åka flygplan hädanefter! Transfer-Chaffisen hämtade upp oss i en pickup. (En bil med flak) och ville att vi alla skulle sitta på flaket, så själva räcket! Först trodde jag att det bara skulle vara vi 3 par som fanns på plats, men icke! Han hämtade upp minst 6 personer till + packning! Som tur var så fick jag och en annan tjej sitta inne i själva bilen efter att hämtat upp de sista paren. Tyckte synd om Micke som fick hålla i sig genom alla gupp och snäva kurvor…
Vi kom i alla fall fram till piren, hoppa i denna flummiga båt med dessa ännu flummigare bestättning, fick vänta i denna VARMA båt i ca. 40 minuter för att några otroligt konstiga försäljare skulle sälja på oss massa hotell och båtturer innan avfärd. Lagom trött och yr var man! Hade inte ens hunnit äta frukost!



Efter ca 2.30 min ankra vi fast i ön Koh Lanta! Hundra taxi-chaufförer trängdes för att komma åt alla turister, så de kunde tjäna lite cash. Jag och Micke avböjde barskt och gav oss fan på att få i oss mat… vilket vi tillslut fick! Hamburgare… haha!

 

Checkat ut från hotellet i Krabi, lekte med kattungar i väntan på transfern till piren.



Båten till Koh Lanta




Kommentarer
mamsen:

helt underbart jag önskar att jag själv vore där

2011-03-01 @ 18:39:56
SaraWhitmore:

Hejhhejjj!! Gud silken cooool blogg du har!!! :D <333 KRAM SARA!!! :D

2011-03-01 @ 19:24:09
URL: http://sarapiper.blogg.se/
Amanda:

Hej,

Fin blogg!

Allt bra? (:

kram.

2011-03-01 @ 19:44:54
URL: http://raspberrykisses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0